Tyska ICE 4 sätts in i trafiken till Schweiz

Lanseringen av ICE 4 firades i Zürich, från vänster till höger, avToni Häne, chefen för schweiziska tågoperatören SBB:s persontransporter, Carmen Walker Späh , representant för kantonen Zürich och Michael Peterson, VD för DB:s fjärrtågsavdelning. Foto: Deutsche Bahn

Deutsche Bahn, DB, ökar ICE- kapaciteten med 20 procent i riktning mot Schweiz. Efterfrågan på fjärrgående tågservice via Rhein-järnvägen mot Basel har ökat med mer än 25 procent sedan 2014.

Deutsche Bahn, som för första gången sätter in ICE4-tåg på denna sträcka, har gett tågen namnet "Zürichsee."

Från och med tidtabelländringen den 15 december används ICE 4 i Schweiz. För passagerarna på sträckan Hamburg-Basel-Zurich-Chur innebär ändringen bättre service, komfort och tillförlitlighet när de reser till Schweiz.

Från och med juni 2020 förbättras förbindelsen Berlin-Basel-Bern-Interlaken. Sittkapaciteten för de 40 dagliga direktförbindelserna till Schweiz ökar med 20 procent. Servicen utnyttjas redan av 4,3 miljoner resenärer varje år.

- Det byggs numera ett nytt ICE 4-enhet var tredje vecka. Med moderniseringen av Deutsche Bahns långdistansflotta kommer vi kontinuerligt att öka kapaciteten och komforten för tågresor under de kommande åren. På detta sätt vill vi främja mobilitetsomvandlingen, eftersom tågresor är ett aktivt klimatskydd, förklarade Michael Peterson, VD för fjärrtågsavdelningen, DB Fernverkehr.