Hypermotion-mässan presenterade ett nytt prisvinnande hyperloop-koncept

Teamchefen Gabriele Semino visar här ideén med det nya TUM-Loop- fordonet, som kan färdas enligt två olika sätt, antingen längs en skena eller genom ett rör. Foto: Markku Björkman
Denna kapsel har uppnåt en förhållandevis hög hastighet på 482 km/h i Nevada. Foto: Markku Björkman
Ett TUM Loop-fordon från München-teamet som är anpassat för vakuumrör. Foto: Markku Björkman

TUM Hyperloop är en studentgrupp från Tekniska universitetet i München. Tidigare känd som 'WARR Hyperloop. Teamet grundades som svar på SpaceXs uppmaning till innovatorer att utveckla Hyperloo-prototyper och Hyperloop pods år 2015.

München-teamets senaste produkt TUM-Loop vann årets tävling i sin kategori i Nevada. Målet var detsamma som vid de tidigare tävlingarna, som var initierade av Elon Musk: nämligen toppfart.

- Vi förbättrade vår tidigare design och gjorde våra motorstyrenheter mer effektiva och bromssystemet starkare. Vi kunde uppnå en hög hastighet på 482 km/h även efter ett tidstopp på grund av en oväntad felinställning hos järnvägskomponenterna, berättar styrelseordföranden Gabriele Semino.

Hyperloop är ett nytt transportkoncept: ett höghastighetståg som färdas i ett kompakt vakuumrör. Det reducerade luftmotståndet gör att kapseln inuti röret kan nå hastigheter på mer än 1000 km/h. Elon Musk, grundare av Tesla och SpaceX, föreslog idén för första gången år 2013.