Tomrumsfyllning av vägtrummor för svenska järnvägsnätet

Bild: Geobear.
Bild: Geobear.

Nyligen gjorde trafikverket en undersökning av kulvertar i den svenska infrastrukturen. I Umeå-området inventerades 200 stycken vägtrummor på en dag. Kartläggningen görs för att i förväg kunna se vilka av kulvertarna som är på väg att kollapsa. Detta för att kunna sätta in åtgärder för att stoppa kollapsen och sättningar ovanför trummorna.

 

Moderna metoder baserat på geopolymerinjektering kan lösa problemen med kollapsande vägtrummor och sättningar. I Oktober genomfördes ett projekt på en av Finlands mest trafikerade järnvägssträckor som även är en del av TEN-T nätverket genom Europa. Arbetet utfördes under stationen i Ylivieska, som är en viktig knutpunkt för både passagerartrafik och godstrafik.

 

Vid den södra delen av stationen, precis under flera järnvägsspår är två vägtrummor i sten lokaliserade. Dessa är över 100 meter långa och är på över 200 kubikmeter. Precis som många andra vägtrummor av denna sort är problemet att jorden runt omkring dem sakta tar sig in genom skarvarna mellan stenplattorna. Detta skapar hålrum runt trummorna och gör att järnvägen och vägen ovanför börjar sjunka. Vibrationer från tågen på rälsen ovanför förvärrar dessutom ofta sättningen, vilket var fallet på denna station.

 

Sättningarna påverkar spårgeometrin på järnvägsspåren och utgör en säkerhetsrisk. Det i sin tur leder till sänkta hastigheter och påverkar passagerarna och tidtabellen. 

För att lösa problemet utan att behöva gräva ut och stoppa spårtrafiken så genomfördes en tomrumsfyllning med hjälp av geopolymerinjektering. Geobear, som utförde arbetet har lång erfarenhet av tomrumsfyllning från flertalet projekt runt om i Europa.

Järnvägen säkrades med geopolymerer

Teknikerna från Geobear genomförde arbetet under 7 arbetsdagar, utan att påverka järnvägstrafiken. Sektion för sektion fylldes stentrummorna med Leca-kulor och expanderande geopolymerer, tills båda vägtrummorna var helt fyllda.

Förutom att järnvägstrafiken inte behövde stoppas under arbetet är en annan fördel med geopolymermetoden att vikten av fyllnadsmassan endast uppgår till 15 procent av den vikt som betong hade resulterat i. Det innebär betydligt mindre belastning på marken under och minskar risken för ytterligare sättningar på grund av lasten. Till skillnad från betong så har geopolymeren även uppnått 90 procent av sin styrka inom 15 minuter (expansionen sker omgående) istället för att behöva härda i minst 24 timmar likt betong.

Om vägtrummorna inte kan fyllas igen, utan fortfarande fyller sitt syfte genomför Geobear även geopolymerinjektering på utsidan av vägtrummor. Denna typ av injektering binder och förstärker marken, vilket gör att inträngningen av massa i trummorna avstannar, samt att marken ovanför injekteringspunkterna stabiliseras.