Franska regionen Grand Est beställde 39 Coradia Polyvalent-tåg av Alstom

Efter att ha tidigare beställt 40 Coradia Polyvalent-tåg rekvirerade franska Grand Est-regionen ytterligare 39 tågsätt av samma typ. Foto: Alstom, kredit. Arnaud Fevrier

Den franska beställningen består av 39 fordon, varav 30 kommer att användas av tågoperatören SNCF för gränsöverskridande järnvägstrafik till de närliggande tyska delstaterna Saarland, Rheinland-Pfalz och Baden-Württemberg.

Bansträckan mellan Frankrike och Tyskland kommer att utgöra den andra gränsöverskridande servicen med Coradia Polyvalent-tåg efter Léman Express som kommer att lanseras mellan Frankrike och Schweiz i mitten av december 2019.

Beställningen värderas till cirka 360 miljoner euro och inkluderar tåg med tre olika specifikationer. 30 Coradia Polyvalent-tåg kommer att utrustas med dubbelsystem så att de kan användas på både 25-kilovolt- och 15-kilovolt-nät, som används i Frankrike respektive Tyskland.

Dessa tågsätt kommer att bestå av fyra vagnar med en 1-klass-zon och ett cykelområde. Enheterna kommer att anpassas för passagerare med nedsatt rörlighet och uppfylla tyska säkerhetskrav. De första gränsöverskridande tågen kommer att levereras i slutet av 2023.

Två andra specifikationer ägnas åt den inhemska tjänsten. För detta ändamål kommer Alstom att leverera fem tågsätt med fyra vagnar och fyra tåg med sex vagnar.

Dessa nya tåg kommer att ha samma specialfunktioner som de som redan är i drift i Grand Est-regionen.

Alla tåg, som har beställts av Grand Est-regionen kommer att kunna köra på hastigheter upp till 160 kilometer i timmen. De kommer att sättas i reguljär trafik från 2022 till 2024.