Electra Infrastructures bygger en ny israelisk järnvägslinje

Rishon Le-Zions Moshe Dayan-station i Israel. Foto: Wikipedia, kredit: Neukoln

Israeliska järnvägsbolaget (IR) meddelade den 10 september att det har tilldelat konsortiet Electra Infrastructures uppdraget att bygga den första etappen av en ny linje som förbinder staden Rishon Le-Zion med sträckan Tel Aviv - Jerusalem A1.

Projektet inbegriper också byggandet av en 3,5 kilometer lång viadukt som blir Israels längsta järnvägsbro.

Den 30 kilometer långa elektrifierade linjen går från Rishon Le-Zions Moshe Dayan-station till Jerusalems station Navon på A1- sträckan via Rishon Le-Zion-stationerna Harishonim, Anava och Modi’in. Två nya stationer kommer dessutom att byggas vid Ramla South och Rishon Le-Zion Rhombus.

Projektet omfattar byggandet av tre, upp till 450 meter långa tunnlar och 6 kilometer broar, inklusive en 3,5 kilometer lång viadukt mellan Kiryat Rishon Le-Zions trafiknav och Rishon Le-Zion station Harishonim.

Linjen kommer att forma den södra delen av en 100 kilometer lång ringlinje som omsluter Stor-Tel Aviv. Den norra delen av slingan öppnades i juli 2018.

Den totala kostnaden för Linje 431, som projektet heter, uppgår till nästan 910 miljoner dollar.

När den öppnas 2026 kommer linjen att trafikeras av två tåg per riktning och per timme vid topptider. Antalet tåg ökar till fyra per timme när moderniseringen av stationerna Modi’in och Jerusalem Navon har slutförts. Cirka 15 000 passagerare per dag förväntas använda linjen när den är helt i drift.

Linjen kommer att minska restiden mellan Rishon Le-Zion Moshe Dayan och Modi’in från en timme till 30 minuter, medan resan mellan Rishon Le-Zion Moshe Dayan och Jerusalem Navon kommer att minska från 1 timme 20 minuter till 45 minuter.