Bombardiers digitala signaltekniska upprustning stödjer tyska tågoperatören Deutsche Bahns epokgörande järnvägssanerings- och digitaliseringsprogram, som för närvarande omsätts i praktiken längs Tysklands nord-sydgående banavsnitt.
Världsledande mobilitetskoncern Bombardier Transportation har utvecklat en ambitiös strategi för att öka kapaciteten på järnvägen. Bakom denna satsning ligger tyska regeringens nya transport- och klimatpolitiska målsättning, som inkluderar en forcerad övergång av väg- och luftbaserade transporter till järnvägen.
Nyligen installerades Bombardiers EBI Lock 950 Datorbaserat interlocking-system (CBI) vid Kreiensens järnvägsstation i norra Tyskland.
Detta interlocking-system, CBI, använder avancerat internetprotokoll i for av IP -baserad konstruktion, en nyckelfunktion i modern digital kommunikation. Funktionen stödjer över 300 tjänster per dag och den har en kapacitet som klarar av även flera tåg vid behov.
I år testas den högre kapaciteten under en temporär stängning av huvudlinjen mellan Hannover-Göttingen, som inleddes i juni och som kommer att fortsätta till december.
Linjen mellan Hannover-Göttingen, som är en av Tysklands mest använda sträckor längs nord-sydkorridoren, är också en del av Deutsche Bahns övergripande förnyelseprogram.
Parallellsträckan och ny teknik spelar en viktig roll nu när det gäller att upprätthålla järnvägsservicen under huvudsträckans sex månader långa stängning.