I högsta hastighet mellan Italiens två största städer

En sista slutputsning inför resan. Det är Bombardiers höghastighetståg, V300Zefiro, även kallat Fracciarossa 1000, som här är på väg att lämna Roms centralstation för att ta sig knappt 60 mil norrut till Italiens andrastad Milano. Foto: Christer Wiik

Italien har numera ett välutbyggt järnvägsnät anpassat för de högsta hastigheterna. Landets senaste tillskott till sin rälsburna höghastighetsflotta, Frecciarossa 1000, har en högsta kommersiell hastighet på 360 kilometer i timmen. Järnvägsnyheter genomförde nyligen en provtur med ”Röda pilen” på den knappt 60 mil långa järnvägssträckan mellan Rom och Milano.

Frecciarossa som just betyder röda pilen är den italienska tågoperatören Trenitalias namn på bolagets höghastighetstågkoncept. Konstruktion och produktion av det aktuella tåget Frecciarossa 1000, sker i partnerskap mellan Bombardier och AnsaldoBreda. Produktionsteamets namn på tåget är V300Zefiro, en tågmodell som i en modifierad form även trafikerar kinesiska höghastighetsbanor under beteckningen Zefiro 380.

Konsortiet ska leverera totalt 50 tågsätt av modellen V300Zefiro till Trenitalia fram till 2017. Bombardier ansvararar bland annat för projektledning samt tillverkning av boggier och driv- och styrsystem. Just drivsystemet tas fram vid Bombardiers anläggningar i Västerås, medan slutproduktion och ihopsättning av V300Zefiro sker i Italien. Tåget har full interoperabilitet, det vill säga det kan trafikera järnvägar i flera andra länder i Europa utan särskild anpassning, däribland Frankrike, Tyskland och Nederländerna

Den kommersiella trafiken för V300Zefiro mellan Milano och Rom inleddes i juni 2015 och denna sträcka tar knappt tre timmar. Att det inte tar kortare tid har att göra med att den sydligaste etappen på sträckan, den mellan Rom och Florens, ännu inte är ERTMS-anpassad och därmed inte tillåter den i Italien högsta tillåtna hastigheten om 300 kilometer i timmen.  

 

Läs mer om Frecciarossatåget i Nr.6 av Nordisk Infrastruktur