Montreal planerar förlängning av metron

Montreals tunnelbana och dess  metrostation McGill under rusningstid. Foto: Wikipedia/Alexcaban
Montreals tunnelbana och dess metrostation McGill under rusningstid. Foto: Wikipedia/Alexcaban

Om allt går som planerat, kommer Montreal att börja med förlängningen av ett par bestående tunnelbanelinjer redan under 2015, enligt tidningen Metro. Robert Poëti, Montreals Transportminister, föreslog nyligen byggandet av en "ovan jord metro" i form av en förlängning av stadens blåa tunnelbanelinje, samt byggandet av en helt ny linje som skulle gå från St-Catherine ända fram till Laval.  Poëti anser att detta skulle göra livet lättare för tiotusentals pendlare.

Det var faktiskt förre borgmästaren Gérald Tremblay som först föreslog en annan rutt, som skulle byggas i området längs Côte-des-Neiges, men projektet föll när Tremblay tvingades att avgå på grund av korruption.

En "ovan jord metro" skulle kosta betydligt mindre än att bygga ett vanligt tunnelbanesystem, vilket också skulle kraftigt minska trängseln på stadens orange linjen. Stadsplanekontorets medarbetare oroar sig dock över den infrastruktur som krävs för ett metrotåg ovan jord i stadsmiljö, i form av fula elektriska ledningar, som under vintern utsätts för överhettning samtidigt.

Montréals metro är tunnelbanesystemet i Kanadas andra stad, Montréal. Det invigdes 1966 och drivs idag av företaget STM (Société de transport de Montréal). Den täcker de centrala och norra delarna av Montréal och har även en station i Longueuil och tre i Laval.

Montréals metro hade 2010 fler passagerare än motsvarigheten i Toronto, delvis beroende på Toronto också har en spårväg, något som Montréal idag saknar. 2010 gjordes 296,3 miljoner resor på de fyra linjerna, och första kvartalet 2011 transporterade den dagligen (måndag–fredag) över 1,1 miljoner passagerare. Enligt operatören STM motsvarar det Nordamerikas tredje största tunnelbanetrafik, efter tunnelbanorna i New York och Mexico City.

Turtätheten på de fyra metrolinjerna är på 2–6-minutersintervall under högtrafik och 5–10-minutersintervall under lågtrafik.

Dagens fyra tunnelbanelinjer identifieras med hjälp av färg, nummer eller skyltning med ändstation. Den mest använda linjen är den orangea linjen, medan den blå linjen var hitintills mindre frekventerad. Den gula linjen är den kortaste, med endast tre stationer, och byggdes särskilt för Expo 67.

Källa: Société de transport de Montréal

 

 

…………………………………………………………………….