Long Islands järnväg får nytt spår

The Long Island Rail Road leverar el- och dieseldriven tågtrafik på Long Island, öster om New York. Foto: Wikipedia/AEMoreira

År 2019 beräknar tågoperatören The Long Island Rail Road, LIRR, att avsluta sitt projekt att bygga ett nytt spår på Long Island, längs huvudsträckan mellan Farmingdale and Ronkonkoma för att minska trängseln.

För närvarande är det bara tvåspårigt mellan Bethpage till Republic Station och från Deer Park till Brentwood. Växelspår finns öster om Wyandanch och vid Central Islip.

 År 2023 räknar också tågoperatören med att slutföra det efterlängtade ”East Side Access project” som ger tågen tillåtelse att åka in till Grand Central Terminal.

LIRR är en av de tågoperatörer som trafikerar Long Island dygnet runt, året runt.

Det tredje spåret på huvudsträckan skulle hjälpa till att minska trängseln som väntas öka efter att ”East Side Access project” är klart. Projektet innefattar också bygganden av planfria korsningar.

Projektet lades på is år 2008 efter att lokala politiker i de aktuella områdena, mellan Floral Park och Hicksville, opponerade sig och uttryckte oro över byggandet och tågbuller från en eventuell ökning av tjänsten.