SJ 2000 växlar upp i Schweiz

SJ 2000 i Trelleborg. Foto: SJ AB

Modern teknik och ny interiör tar SJ: s snabbtåg SJ 2000 in i framtiden. Som ett första steg transporterades nyligen de första vagnarna till ABB i Schweiz. Totalt uppgår investeringen till 3,5 miljarder och är den största satsningen på komfort och teknik tio år.

– Det här är en milstople i resan mot en toppmodern tågupplevelse, helt i linje med våra krav på hållbarhet och optimal kundupplevelse, säger Maria Hofberg, chef för snabbtågstrafiken Stockholm-Göteborg.  I förra veckan transporterades de tre första vagnarna till ABB i Schweiz för att genomgå en omfattande teknisk uppgradering som bland annat kommer att ge resenärerna snabbare trådlöst närverk, förbättrad mobiltäckning och modernare informationssystem. Även tågets ventilations- och AC-anläggning uppgraderas för att göra Sveriges tystaste tåg ännu tystare. I valet mellan att investera i nya fordon och att satsa vidare på SJ 2000-tågen scannades marknaden på olika alternativ föll valet på att modernisera befintliga tåg för 2020-talets resande.  – SJ 2000 är det enda snabbtåg i världen som utformats för att kunna köra snabbt på svensk räls. Ingen konkurrent matchar vår restid, säger Maria Hofberg. – Att uppgradera svenskarnas populäraste tåg, istället för att skrota och köpa nytt, ligger dessutom i linje med det hållbarhetsarbete som genomsyrar hela SJ. Den tekniska uppgraderingen av SJ 2000 omfattar totalt 36 tåg och pågår fram till 2019. Redan nu har arbetet med att höja upplevelsen ombord med förbättrad belysning, material- och färgval samt skyltning.