Chicago sanerar 200 stationer

Konstnärens och arkitektens bild av Chicagos nya 95:e gatans station. Bild: New Blue Line Project

Staden Chicagos trafikföretag Chicago Transit Authority (CTA) rustar upp cirka 200 tunnelbane- och pendeltågstationer från centrala järnvägsstationen Grand till flygplatsen O'Hare.

Myndigheternas motto lyder: "Säg adjö till långsamma spåravsnitt och föråldrade stationer. Säg hej till din Nya Blue Line."

Följaktligen kallas detta närmast ofantliga saneringsprojekt för New Blue Line. På linjen transporteras drygt 80 000 passagerare varje dag. Trots att det är den blåa linjen som görs till föremål för den mest omfattande saneringen, genomgår även andra spåravsnitt och 150 stationer ett ansiktslyft. Totalt används CTA:s spårbundna tjänster av 726 000 resenärer varje dag.

Projektet, som beräknas pågå fyra år, kommer att kosta cirka 500 miljoner dollar. Det var på tiden säger nog de flesta Chicagoborna, som sedan länge krävt en genomgående sanering av stadens pendeltågsnät. Den äldre delen av L-train, högbanan, är idag ganska sliten och utgör en stark kontrast mot downtowns skyskrapor.

En del stationer härstammar från 1895 när Grover Cleveland var president i USA.

De gamla skramliga tågen var alldeles för långsamma, folk började undvika de åldriga stationerna och överallt under tågviadukterna hängde livsfarliga avbrutna elkablar. Passagerare på väg till sina arbetsplatser tvingades tillbringa en evighet på tåget, trots att de åkte på ett så kallat ”rapid transit system”.

Nu ska det bli snabbare service. Resan på sträckan mellan city och flygplatsen O'Hare blir minst 10 minuter kortare redan innan upprustningen är avslutad.

Projektet kommer skapa ljusare och renare stationer, torrare tunnlar och nya hissar, prydligare entréer och nya offentliga konstverk för resenärer att njuta av, lovar Chocagos ledande politiker. Stadens konstnärer inbjuds till att dekorera stationerna Damen, Western and California, med fantasifulla målningar. Investeringen förväntas också generera 1 300 arbetstillfällen under byggtiden. Projektet börjar i år med banarbeten, följt av stationsrenoveringar.

Chicagos tunnelbana kallas av befolkningen L-train, en förkortning för elevated train, det vill säga högbana. Namnet kommer av att de första delarna av systemet byggdes som högbana redan 1892 med den klassiska öglan, the Loop, i stadskärnan.

Totalt har tunnelbanan en längd av 170,6 km. Av systemet utgörs 72,3 km av egentlig tunnelbana från 1943, vilken går i tunnel under downtown. Tunnelbanesystemet är med amerikanska mått mätt relativt omfattande. Vissa linjer är i trafik dygnet runt såsom röda och blå linjen, andra linjer är i trafik ca 04.30 -ca 01.30. Blå linjen går hela vägen från flygplatsen in till centrala staden.