Hitachi satsar på Europa-marknaden

Hitachi Class 395 är Storbritanniens första snabbtåg för inrikesresor, med en hastighet på 225 km/h. Restiden mellan Kent-Ashford och London har halverats från 80 minuter till 37 minuter. Foto: Hitachi Rail

För gemene man i Sverige kanske Hitachi mest är känt som ett varumärke för elektronikprodukter. Men faktum är att bolaget i närmare 100 år på den asiatiska marknaden haft en framgångsrik tåg- och järnvägsdivision via Hitachi Rail.  Nu vill bolaget etablera sig ordentligt på den europeiska järnvägsmarknaden. En viktig markering i denna process är att Hitachi Rail nu har flyttat sitt globala huvudkontor från Japan till Storbritannien, där även tågtillverkningen nu byggs ut. Det framgick under en presskonferens i Stockholm den 4 juni.

Hitachis Rails järnvägsportfölj är bred, då bolaget täcker in många områden inom denna sfär: förutom allehanda tågfordon inom alla viktklasser utvecklar Hitachi Rail även system inom trafikledning, järnvägsunderhåll, signalsystem, och biljettsystem.

Redan 1972 tog Hitachi fram världens datoriserade trafikledningssystem till det japanska snabbtågsnätet Shinkansen. Under senare år har bolaget även introducerat sitt realtids-managementsystem Tranista, vilket är ett paraplyprogram för bland annat biljettsystem, trafikledning och tågunderhåll.

- När Europa satsar på järnväg för framtiden vill vi vara med och erbjuda våra lösningar. Vi kan leverera morgondagens lösningar redan idag, säger Daniela Karthaus, kommunikationschef Hitachi Rail Europe och fortsätter:

- Vi tror att det bästa för utvecklingen av Europas transportsystem är fokus på snabb, säker och miljövänlig tågtrafik.