Byggandet av Västmetron fortskrider

Karta över Västmetrons sträckning. Copyright: Länsimetro
Karta över Västmetrons sträckning. Copyright: Länsimetro

Vid byggandet av Västmetron, mellan Helsingfors och Esbo, har man nu gått från sprängningsarbetena till byggandet av stationerna och de två parallella bantunnlarna. Byggandet har kommit igång på alla stationer utom Ängskulla.

 - Stödmurselement har monterats på en nästan nio kilometer lång sträcka och tio procent av den betong som ska användas på stationerna har gjutits, berättar Länsimetro Oy:s verkställande direktör Matti Kokkinen.

Tidsschemat för bygget är stramt och förutsätter ett friktionsfritt samarbete mellan de olika aktörerna. Utöver byggandet kräver ibruktagningen av metron att de gamla metrotågen automatiseras och att ett styrsystem införs. Automatiseringen och leveransen av perrongdörrarna skjuter fram inledandet av trafik till hösten 2016.

- Perrongdörrarna och automatiseringen av tågen kommer enligt det tidsschema som Siemens presenterade förra veckan att fördröja den planerade trafikstarten, säger HST:s verkställande direktör Matti Lahdenranta.

Västmetron och HST söker tillsammans med Siemens lösningar för att minska fördröjningen.
Byggandet av Västmetron inleddes i Gräsviken i november 2009 och i Esbo sommaren 2010. Av sprängningsarbetet är 99,9 procent utfört. Vid Mattknuten finns ännu en bergsknall som vi tar hand om under februari, och efter det är sprängningarna klara.

Källa: Länsimetro