Bombardier levererar signalsystem till Azerbajdzjan

Bild: Bombardier

Stockholmsbaserade Bombardier Rail Control Solutions har fått en stororder på signalsystem i Azerbajdzjan värd motsvarande 1,3 miljarder kronor.

Beställningen från Azerbajdzjans statsjärnvägar (CJSC) avser ett INTERFLO 200-system för den 503 kilometer långa sträckningen mellan huvudstaden Baku och Kesik vid landets västgräns. Projektet omfattar konstruktion, tillverkning, installation och utprovning av ett integrerat tåglednings- och signalsystem inklusive avancerade säkerhetssystem enligt konceptet ATP (automatic train protection) och annan utrustning. Ordervärdet till projektkonsortiet är motsvarande 217 miljoner euro varav Bombardiers andel uppgår till 153 miljoner euro. I konsortiet ingår också det azeriska företaget Trans-Signal-Rabita Ltd.

Järnvägslinjen Baku-Boyuk-Kesik är dubbelspårig och omfattar 46 stationer. Liksom i de flesta andra delar av CIS-området (före detta Sovjetunionen) är spårvidden 1520 mm, ett produktsegment där Bombardier har mångårig erfarenhet och erbjuder system med möjlighet till såväl likströms- som växelströmsdrift.

Driftstart är planerad till 2017 och projektet kommer att levereras från Bombardiers enheter i Ryssland, Sverige och Polen.

- Det här är vår första order i Azerbajdzjan och den största signalsystemorder som någonsin erhållits i CIS-området.  Beställningen speglar Bombardiers förmåga att leverera avancerade systemlösningar för järnvägssignalering i regionen, säger Peter Cedervall, President, Bombardier Rail Control Solutions.

INTERFLO 200-system för 1520 mm spårvidd är i drift längs 1 100 km räls i CIS-området och de baltiska staterna. EBI Lock 950 datorstyrda ställverk används på snabbtågslinjerna Moskva-S:t Petersburg samt Moskva-Nizjnij Novgorod.  

INTERFLO 200 används vanligtvis på högtrafikerade linjer och kan kompletteras med avancerade ATP-system och efter hand uppgraderas för kompatibilitet med European Rail Traffic Management System (ERTMS).  INTERFLO 200 finns installerat runtom i Europa och även i Brasilien, Ryssland och Thailand. Systemet valdes nyligen för ett signalprojekt i Durban, Sydafrika, och i den så kallade Medelhavskorridoren i Spanien

Azerbajdzjan