Ny godsbangård i Kiruna

Trafikverket avslutar nu arbetet med Sveriges nordligaste godsbangård i Kiruna. Redan i sommar, under en tvåveckorsperiod, kommer 90 procent av Nordnorges alla handelsvaror att lastas och lossas på den nya godsbangården. Bygget av Kirunavaara godsbangård (KIA) har pågått sen förra sommaren och nu ska den tas den i drift.

Kirunavaara godsbangård kommer att fungera som en terminal där tågen kan stanna för att lasta och lossa containrar. Möjligheten att hantera containrar har inte funnits i Kiruna, utan den nordligaste terminalen har varit i Gammelstad i Luleå.

Bangården har möjlighet att lasta och lossa upp till 400 containrar per dag. Speditionsbolag kan nu för första gången välja att frakta sitt gods med tåg istället för lastbil till Kiruna, vilket på sikt kan avlasta den tunga trafiken längs väg E10. Bangården består av cirka 4000 meter spår, med kapacitet för nio tåg per dag. 

Under två veckor i juli sker underhållsarbete på terminalen i Narvik i Norge. I samband med det kommer all godstrafik att omdirigeras till Kirunavaara godsbangård (KIA) och 90 procent av Nordnorges alla handelsvaror kommer då att lastas och lossas i Kiruna. Norska Jernbaneverket har därför valt att finansiera det extra spår de nyttjar.

Den nuvarande godsbangården måste rivas på grund av markdeformationerna från LKAB:s gruvbrytning.

Trafikverket kommer att sköta underhåll av spåren på Kirunavaara godsbangård.