Första Flirt-tågen levererade för Emilia Romagna

Foto: Stadler

Nyligen deltog Stadler Rail och italienska tågtillverkaren AnsaldoBreda i en ceremoniell överlämning av de första FLIRT, Fast Light Innovative Regional Train, till Ferrovie Emilia Romagna, FER, i Bologna. Stadler och AnsaldoBreda har bildat ett konsortium för att bygga 32 el- och 2 dieseldrivna motorvagnar för de två operatörerna FER och Sistemi Territoriali.

Ordern är värd totalt cirka 200 miljoner Euro, med option på ytterligare 20 tåg. Förutom ytterligare beställningar omfattar ordern 12 fem-vagns tågset, som skall levereras under de kommande månaderna. Stadler har redan sålt 132 stycken av dessa tåg till olika kunder i Italien.

Tågen är moderna, interiören är generöst tilltagen med ytor för transport av barnvagnar, cyklar och skrymmande bagage samt med god tillgänglighet för rullstolsburna.

Tågen är lätta konstruerade i aluminium. Detta minskar avsevärt energikostnaderna. Dom kan köras med dubbel dragkraft för att öka accelerationen vid rusningstid. Den maximala hastigheten är 160 kilometer i timmen. Tågen har USTIF godkännande, vilket är ett särskilt godkännande för olika rutter i regionen Emilia Romagna.

Under de närmaste veckorna kommer tågen även beviljas godkännande från ANSF, Agenzia Nazionale per la sicurezza delle Ferrovie, som omfatter hela RFI, - Rete Ferroviaria Italiano.

Stadler ansvarar för konstruktion, produktion av lok, montering av drivlinor och förarplats samt  för tillverkning av vagnar och boggie-enheter. Vid sin Pistoia-fabrik tar AnsaldoBreda hand om  passagerarvagnarna och deras slutliga montering, samt montering av motorvagnar och provning före slutlig leverans till kund.