Många nya tåg behövs efter orkanen Sandy

Foto: Leonard Wiggins

Förutom att laga skadade spår och en driftcentral som förstörts av flodvattnet, är det största hindret för New Jersey Transit för att återupprätta full service för de 276 000 dagliga järnvägspendlarna, att få tag i nya vagnar och motorer.

– Vi har inte fastställt hur många, om några, som kan repareras, säger Nancy Snyder på New Jersey Transit.

Att köpa ny utrustning kommer inte att vara en snabb lösning, då omkring 330 fackligt anslutna arbetare gick i strejk den förste november på Bombardiers fabrik i La Pocatiere, Quebec. Det är där stommarna byggs till New Jersey Transits vagnar.

Att låna järnvägsvagnar är inte så lätt. Rullande materiel är ofta skräddarsyda för ett visst systems spår och signaler. Delar av New Jersey Transit system körs på el, dieselmotorer krävs på andra linjer.

Det tar i allmänhet ett år att färdigställa en order byggda på specifikationer, som det kontrakt Montreal-baserade tillverkaren Bombardier fick 2008 med New Jersey Transit. Det gällde 36 ellok för pendeltågstrafiken.

Till och med förra året hade Bombardier levererat 329 dubbeldäckade vagnar till New Jersey Transit, enligt företaget.