Första containertåget från Kina till Europa med gemensam fraktsedel

Foto: NVO
Foto: NVO

Russian Railways Logistics, i samarbete med dotterbolaget YuXinOu Logistics Co, har kört det första containerntåget med gemensamma fraktsedelar från Kina till Europa.

Tåget, bestående av 42 40-fots containrar, transporterar leveranser från Acer, ASUS och andra tillverkare. Det lämnade Chongqing, Kina den 31 oktober, med destination Polen och Tyskland.

– Införandet av gemensam fraktsedel är resultatet av två års arbete med järnvägsförvaltningarna i samtliga transitländer, säger Pavel Sokolov, vd för Russian Railways Logistics.

 – Systemet innebär en minskning av liggetid vid gränsstationerna.

Dessutom minskar detta dokument utgifterna för spedition. Kunden får vanligen betala för varje sändning vid gränsstationerna. Den  gemensamma fraktsedeln eliminerar dessa extra betalningar.

Fraktsedeln är en tullhandling som i pappersform och elektronisk form och bygger på EUs krav på förhandstillstånd.

RZDL organiserar samverkan mellan de företag som deltar i spedition av godset. Särskild uppmärksamhet ägnas åt transitområden mellan standardspåriga och bredspåriga järnvägar, till exempel Dostyk i Kazakstan och Małaszewicze i Polen.

Utvecklingen av "Kina-Europakorridoren" ger en tidsvinst på två dagar och ökar ytterligare den potentiella kundbasen på denna rutt.

Samriskföretaget, som bildats av YuXinOu, Chongqing Holding, CQCT, CRIMT, Russian Railways Logistics, Schenker China och JSC Kaztransservice, registrerades i Chongqing i Kina i maj 2012.

RZD Logistics äger 16,3 procent av aktiekapitalet i det gemensamma företaget. Den huvudsakliga verksamheten i YuXinOu är regelbundna containertransporter på järnväg från Asien till Duisburg i Tyskland. Företaget erbjuder spedition, tullklarering, rådgivning och andra tjänster med anknytning till internationell containertransport med tåg. Det slutliga målet för det gemensamma företaget är att skapa ett logistikföretag med dörr-till-dörr-tjänster.