InterCity-tåg istället snabbtågsförbindelse i Magdeburg

Foto: Zülsauge

Tyska delstaten Sachsen-Anhalt kämpar för att få behålla sin snabbtågsförbindelse till Magdeburg. Deutsche Bahn har tidigare planerat att upphöra med förbindelsen med de kvarvarande ICE-tågen, med början i december.

Magdeburg skulle då vara  den tredje delstatshuvudstaden utan snabbtågsförbindelse efter Schwerin och Potsdam. Delstatsregeringen vill inte acceptera att huvudstaden i Sachsen, Anhalt, blir utan snabbtågsförbindelse.

DB:s vd Ruediger Grube har, enligt Magdeburgs premiärminister Reiner Haseloff, sagt att trots bristen på en snabb järnvägsförbindelse kommer staden Magdeburg inte förlora sin betydelse som huvudstad. Grube har försäkrat att InterCity-tågen kommer att bli lika snabba som ICE-tågen. Enligt Grubes försäkringar kommer bytet även att innebära kvalitetsförbättringar i trafiken.

Snabbtågsförbindelsen Hannover-Magdeburg-Halle-Leipzig, som upprätthålls av fyra ICE-tåg, kommer att vara utrustade med nya vagnar från och med 2014. Då sätter Tyskland för första gången in dubbeldäckade vagnar i fjärrtrafik. Bombardier kommer att bygga dessa tåg i företagets fabrik i Görlitz. Tågen har en maxhastighet på 160 kilometer i timmen,