Alstoms vätgaståg inledde passagerartrafik i Niedersachsen

Coradia iLint, byggt av Alstom i Salzgitter i Tyskland, är utrustat med bränsleceller som omvandlar väte och syre till elektricitet, vilket tar bort utsläppen vid körning. Från och med den 17 september trafikerar två vätgaståg i kommersiell trafik enligt en fast tidtabell i delstaten Niedersachsen.Foto: credit: René Frampe

Det var en världspremiär som firades av Alstom, en av Europas största järnvägstillverkare, Ekonomi- och transportministern för delstaten Niedersachsen i Tyskland, det federala ministeriet för transport och transportmyndigheterna för Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) och Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB) i Bremervörde söndagen den 16 september. Inför gäster och media från Tyskland och utlandet rullade världens första vätgasdrivna bränslecellståg in på stationen.

För närvarande är det resenärer i EVB:s Elbe-Weser-nätverk som kan se fram emot världens första resa i de tysta tågen med nollutsläpp och en topphastighet på 140 km/h.

På uppdrag av LNVG kommer Coradia iLint-tågen att köras på en sträcka på nästan 100 km mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Buxtehude, och ersätta EVB:s befintliga flotta med dieseldrivna tåg. De nya tågen kommer att tankas vid en mobil tankstation för vätgas.

Vätgasen kommer att pumpas över till tågen från en drygt 13 meter hög stålcontainer placerad intill spåren vid stationen i Bremervörde. På en tank kan tågen trafikera hela nätverket under en dag tack vare en sammanlagd räckvidd på 1 000 km. En stationär tankstation på EVB:s område är beräknad att tas i drift 2021, vilket sammanfaller med Alstoms leverans av ytterligare 14 Coradia iLint-tåg till LNVG.