SJ lanserar ny rösttjänst

Foto: SJ

Nu kan SJs resenärer ställa frågor till en ny rösttjänst genom Google Assistent och få snabb information om sina resor. SJs pilottjänst är tänkt att vara en hjälp i pendlarens vardag, som snabbt och enkelt ger trafikinformation för tågen. Det går också bra att bara småprata med SJ och ställa frågor för att lära sig nya saker om tåg.

SJ Röststyrning lanseras i samband med svenska Google Assistents lansering, som nu gradvis börjar att rulla ut och bli tillgänglig för Android och iOS-enheter i Sverige. SJs rösttjänst är nu i början ett första test på vad vi i framtiden kan erbjuda för tjänster via röststyrning med artificiell intelligens. Tjänsten aktiveras enkelt i Google-assistenten genom att användaren säger ”prata med SJ”.

– Vi vill vara där kunden är och tror att röststyrning är framtidens kanal för dialog med våra kunder och i framtiden också en kanal för att köpa sina resor. Det känns jättekul att SJ är med när Google Assistent lanseras på svenska, säger Ida Svensson, Ansvarig för digital innovation på SJs avdelning för kanalutveckling.

– Syftet med Google-assistenten är att underlätta för konsumenter i vardagen genom att hjälpa dem att få saker och ting gjorda. En viktig del av människors vardag handlar just om att ta sig från en plats till en annan och där ser vi att SJs integration, som idag finns tillgänglig genom Google Assistent, förhoppningsvis kan bidra med värdefull information för tågresenärer runt om i landet, säger Magnus Friberg, partneransvarig för Google Assistent på Google i Sverige.