Mälardalens nya tåg visades upp på Stockholm Central

Peter Jenelten. Foto: Simon Matthis
Foto: Simon Matthis
Foto: Stadler

Idag visades Mälardalens nya tåg upp på Stockholms centralstation. Tågen sätts i reguljär trafik först sommaren 2019, men redan nu börjar de provköra.

Mälartåg är speciellt framtagna för att passa regionalt pendlande. Beställare är Mälab.

Vagnarna innehåller en rad förbättringar, små detaljer som kanske inte märks vid en första anblick. Mårten Levin, vd på Mälardalstrafik, lyfte fram flera sådana detaljer på visningsdagen.

– Det är till exempel matta på golvet där man kliver på så att man inte halkar, vilket annars är risken eftersom det är plant insteg.

Varje passagerarplats har tillgång till två eluttag, i stället för ett som är brukligt.

– En utmaning för dubbeldäckare att få plats med sitt bagage på den övre våningen. Här får man istället plats med det under sätena, där utrymmet är extra rymligt.

Överallt finns kameraövervakning förutom på toaletterna.

– Vi har också lagt mycket jobb på belysningen – det får inte vara någon tandläkarmottagningsbelysning, tillade Mårten.

Tågen kommer att trafikera sträckorna Stockholm – Eskilstuna – Örebro (vissa tåg till och från Uppsala), Stockholm – Katrineholm – Hallsberg, Stockholm – Nyköping – Norrköping och Sala – Västerås – Eskilstuna – Linköping. Maxhastighet blir 200 kilometer i timmen.

De 33 fyravagnars tvåvåningstågen har levererats av schweiziska Stadler. Medverkade på visningen gjorde även Stadlers vice president för marknad och försäljning, Peter Jenelten.

– Den största innovationen i tågen är utan tvekan energisystemet, som möjliggör lägre energiförbrukning, sa Peter Jenelten till järnvägsnyheter.se

Läs mer om Mälabs nya tåg i nästa nummer av Nordisk Infrastruktur.