Rumänien köper begagnade holländska tåg

Dessa dieseldrivna 3400- tågsätt av NS-klass byggdes av Duewag, Talbot och SIG mellan åren 1996 och 1998. De tjänstgjorde i Nederländerna fram till slutet av förra året. Foto: Wikimedia, kredit: Willem 90

Efter att ha kört sina sista dieseldrivna tjänster i slutet av 2017 sålde det Nederländska järnvägsbolaget (NS) sina sista återstående DMU- tåg till en rumänsk operatör.

De sista modellerna av 3400 (DM 90) blev överflödiga i december när tågoperatören Keolis Netherlands startade driften på sträckorna mellan städerna Zwolle-Kampen och Zwolle-Raalte-Enschede med Stadlers nybyggda Flirt EMU- tåg.

Rumänska operatören Ferotrans-TFI köpte därmed nästan alla två-vagns-tågsätt av typ DM 90 från NS Financial Services.

Den ursprungliga flottan med 53 tåg, som ersattes av Talbot/Duewag 1996-1998, ersattes relativt snabbt igen av mer moderna lättviktigt rullande materiel som föredrogs av de nya operatörerna när sekundära linjer placerades under regional kontroll.

Tågen har en maxhastighet på 140 km/h och plats för 123 passagerare i standardklass och 12 i första klass.

Ferotrans-TFI planerar att börja använda DM 90 på den rumänska järnvägen i sommar, däribland på linjen mellan Bukarest - Iasi. Tågen kommer att omarbetas och uppdateras vid fabriken Electroputere i Pascani innan de sätts i trafik. Dessutom kommer en rad kompletterande bemyndiganden att krävas för tjänster på den rumänska järnvägen.

Källa: Duewag