Alstom levererar 14 Coradia -tåg till två franska regioner

Coradias elektriska modell stöds av standardströmsystemen i Frankrike: 1.500 V likström och 25 kV växelström. Anpassning för 15 kV 16,7 Hz, som är vanligt i Schweiz och Tyskland, är möjligt. Bi-mode-varianten är utrustad med 4 eller 6 dieselmotorer som driver dieseltåget elektriskt . Coradias maximala hastighet ligger på 160 km / h, kan uppnås både elektrisk och dieselelektrisk drift. Foto: Alstom, kredit. Fevrier

Alstom kommer att leverera 14 ytterligare Coradia Polyvalent-tåg till regionen Bourgogne-Franche-Comté och Grand Est för ett belopp på cirka 100 miljoner euro.

Leveransen ingår i det Regiolis-kontraktet som undertecknades redan 2009 och som gäller de 285 tåg som då beställdes av regionerna och den franska staten.

Regionen Bourgogne-Franche-Comté har beställt 8 elektriska Regiolis-tågsätt, som består av 4 vagnar vardera, förutom de 16 tåg av samma typ som har beställts och varav 9 har redan levererats.

Bourgogne-Franche-Comtéregionens Regiolis-flotta kommer att bestå av 24 tåg i mitten av 2020. Syftet är att främja miljövänligare mobilitet. Dessutom vill man investera i mer moderna, bekväma och kostnadseffektiva tåg.

Grand Est-regionen har under tiden bestämt sig för att köpa 6 nya tåg, däribland 5 Coradia Liner-tåg och en Regiolis dubbeldäckare, som består av totalt 6 vagnar.

Grand Est-regionen har redan en flotta med 34 Regiolis-tåg och 19 Coradia Liner-tåg i kommersiell tjänst.

- Dessa extra beställningar är utmärkta nyheter för den franska järnvägsindustrin och för Alstoms fabriker i Frankrike. De återspeglar det förnyade förtroendet i Bourgogne-Franche-Comté och Grand Est-regionerna när det gäller Alstom och dess rullande materiel, däribland Coradia Polyvalent", säger Jean-Baptiste Eyméoud styrelseordförande i Alstom France.