Indien lanserar ny anti-kollisionsutrustning för tåg

Indiska järnvägarnas underhållspersonal kontrollerar rälsen i närheten av staden Jaipur. Indiens järnvägsdirektion har beslutat om att avveckla alla obevakade järnvägsövergångar på tungt trafikerade sträckor med avstamp från och med 25 augusti 2018. (Foto: Markku Björkman)

Indiska järnvägar planerar att öka säkerheten på landets linjenät genom att investera i ny anti-kollisionsutrustning, meddelade indiska regeringen nyligen.

Från och med 2018 kommer endast sådana tågsätt att produceras i Indien som har utrustats med modernaste anti-kollisionsutrustning. Upprustningen förväntas leda till 2000 nya arbetsplatser.

Enligt tidningen, Business-standard, sade Järnvägsminister Piyush Goyal, att järnvägsdirektionen har beslutat om att avveckla alla obevakade järnvägsövergångar på tungt trafikerade sträckor med avstamp från och med 25 augusti 2018.

Han sa också att Indiens järnvägar har använt sig hittills av två olika typer av utrustning, som har utvecklats av Linke Hofmann Busch (LHB) respektive Integral Coach Factory (ICF).

- I framtiden kommer vi dock att tillverka och installera endast LHB-utrustning eftersom ICF-utrustningen har inte klarat av att förhindra flera olyckor med många dödsoffer, sade järnvägsministern. LHB-utrustningen kommer fortfarande att tillverkas i Indien.

Tågsätt med LHB-teknik tillverkas av Rail Coach Factory, som ligger i Kapurthala enligt en överenskommelse med indiska staten om installering av järnvägsteknik.

 

Källa: Business-standard