Bombardier levererar 32 OMNEO dubbeldäckståg till franska IC-linjer

Bombardier levererar skräddarsydda dubbeldäcktågsätt för franska Intercity-linjer i regionen Center-Val de Loire. Foto: Bombardier

Ledande internationella tågtillverkaren Bombardier Transportation meddelade nyligen att företaget har mottagit en tilläggsbeställning på 32 OMNEO Premium-dubbeldäckståg (totalt 256 vagnar) från det franska nationella järnvägsföretaget SNCF Mobilités, på uppdrag av Centre-Val de Loire-regionens trafikförvaltning.

Ordern är resultatet av en överenskommelse, som slöts mellan den franska staten och Centre-Val de Loire - regionen den 19 januari 2017.  Regionförvaltningen tog över trafikansvaret från Trains d'Equibilibre du Territoire (TET).

Denna tilläggssorder är en del av kontraktet som undertecknades 2010 med SNCF för att tillhandahålla upp till 860 dubbeldäckståg till olika franska regioner. Ordern värderas till cirka 375 miljoner euro (444 miljoner US $).

Centre-Val de Loire-regionen planerar att sätta in dessa nya rymliga, mycket bekväma tåg på linjerna Paris-Orléans-Tours, Paris-Bourges och Paris-Montargis-Nevers. De första tågen kommer att levereras 2020 och gradvis fram till 2022.

OMNEO Premium, som är speciellt utformad för längre kollektivtrafiksträckor, kommer upp till hastigheter kring 200 km/h, och erbjuder ändå en hög, lugn komfortnivå. Därmed uppfyller vagnarnas interiör kraven från långdistansresenärer.

Bombardiers ingenjörer utvecklade också en ny inredning som optimerar utrymmet till passagerarnas fördel och möjliggör fler sittplatser. Tågen kommer att utrustas med extra breda säten och med integrerad belysning, nätkontakt och Wi-Fi, medan dess inredning, färgschema och konfiguration kommer att trimmas under de kommande månaderna i samarbete med kunderna.

Det 110 meter långa tåget som ska trafikera i regionen Centre-Val de Loire kommer att utrustas med en sittplatskapacitet på 373 platser i första och andra klass-vagnar, med stora bagagehyllor, så kallade dynamiska passagerarinformationsskärmar, inklusive ett särskilt område för två rullstolar och plats för nio cyklar.

Källa: Bombardier Transportation