Det tyska statliga järnvägsbolaget Deutsche Bahn (DB) testar en ny mixad transportlösning. Särskilt på landsbygd hoppas DB att en dörr-till-dörr-tjänst ska kunna göra kollektivtrafik till ett mer relevant alternativ
Effektiva rutter räknas ut automatiskt beroende på var folk vill bli upplockade.
För att bli ekonomiskt intressant ska tjänsten i framtiden vara förarlös. Deutsche Bahn har testat förarlös teknik i Berlin och Leipzig, och snart rullar förarlösa minibussar för första gången i Bad Birnbach i Niederbayern – reservförare finns dock ständigt redo att gripa in.
År 2025 hoppas Deutsche Bahn att alla matarfordon ska vara förarlösa. Den dagen kommer priset på matartjänsten att vara inbakat i priset för lokal kollektivtrafik.
– Och ändå ska inte passageraren behöva vänta mer än 10 minuter, säger Berthold Huber, passagerartrafikchef på Deutsche Bahn.
Initialt används fordon i tre olika storlekar – en taxi, en minibuss och sist men inte minst den tresitsiga elmopeden Zbee från Clean Motion i Lerum.
Källa: Elektroniktidningen