Alstom testar vätgaståget Coradia iLint

Coradia iLint är helt tyst och släpper bara ut ånga och kondenserat vatten. som uppstår kommer från friktionen mot rälsen och luftmotståndet. Foto: Alstom

Alstom genomförde i mars 2017 den första lyckade provkörningen i 80 km/h av världens enda bränslecelltåg Coradia iLint på sin egen testbana i Salzgitter i Tyskland.

Under de kommande månaderna genomförs omfattande testkörningar i Tyskland och Tjeckien innan Coradia iLint kör sina första passagerare på sträckan Buxtehude-Bremervörde-Bremerhaven-Cuxhaven i Tyskland i början av 2018.

Coradia iLint är det första passagerartåget i världen med lågt golv som producerar elen för framdriften med hjälp av vätgas. Tåget är helt tyst och släpper bara ut ånga och kondenserat vatten. Coradia iLint särskilt lämpad för drift på icke-elektrifierad järnväg. Med Coradia iLint får man en hållbar tågtrafik med bibehållen hög tågprestanda.

- Coradia iLint och vår bränslecellsteknik gör Alstom till den första järnvägstillverkaren som erbjuder ett nollutsläppsalternativ för publik transport. Vårt nya drivsystem, som hittills framgångsrikt provats på en testbana, även använts på ett tåg för första gången - ett viktigt steg mot mer miljövänliga transporter i Europa, säger Didier Pfleger, vice VD för Alstom Tyskland och Österrike.

En rad dynamiska tester har utförs i Salzgitter med en hastighet på 80 km/h och i Velim i Tjeckien med upp till 140 km/h, som är Coradia iLint:s högsta möjliga hastighet.

Alstom har redan skrivit avsiktsförklaringar för att sälja 60 tåg till de tyska delstaterna Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Baden-Württemberg och det hessiska transportförbudet "Rhein-Main-Verkehrsverbund.