Kawasakis supertågprojekt efSET även på Hannovermässan

Tåget förväntas uppnå hastigheter på 350 kilometer i timmen. Foto: Markku Björkman

Hannovermässan kommer knappast att vilja konkurrera med Innotrans när det gäller järnvägsrelaterade teman, men i år verkade det som om japanska tågtillverkaren Kawasaki ville påminna världen om att deras höghastighetsprojekt efSET är i högsta grad levande.

Förutom en modell av tåget delades det ut broschyrer på årets mässa om tågets interiör med beskrivning om dess prestanda tillsammans med information om företagets andra produkter. Tåget förväntas uppnå hastigheter på 350 kilometer i timmen.

När skisser av tågmodellen för första gången visades upp för tio år sedan var Kawasakis avsikt att lansera efSET framför allt i utlandet. För ett par år sedan föreslog konsortiet för att detta, som de uttryckte, ”Heavy bullet -tåg” skulle sättas in i trafik på Kaliforniens framtida höghastighetsbana.

Eftersom kineserna är redan djupt inblandade i planeringen och byggandet av den kaliforniska höghastighetsbanan, ser det ut som om Kawasaki och deras efSET får det svårt när det blir dags för konkret budgivning.   

Kawasaki understryker att efSET är speciellt inriktat på energibesparing, körkomfort och säkerhet, inklusive brandsäkerhet, alltså kvaliteter som ofta efterfrågas när det gäller internationella järnvägsprojekt.

Den japanska alliansen, inklusive Kawasaki och East Japan Railway Co. (JR East), hoppas kunna överbjuda sina kinesiska rivaler, som också är kända för att erbjuda konkurrenskraftiga priser, och som tror att deras tåg utmärker sig bättre när det gäller prestanda och i säkerhet.