Tyska företag vill bygga järnväg genom Sydamerika

Järnvägsviadukt i Anderna mellan Argentina och Bolivia. Foto: Gavieiro Juan M

Ett dussintal tyska företag deltog nyligen i ett möte i Bolivia för att diskutera byggandet av en kust-till-kustbana genom Brasilien, Bolivia och Peru.

Bolivias minister för offentliga arbeten, Milton Claros sade till Reuters att Bolivia och Tyskland har tecknat ett avtal om tekniskt bistånd och finansiering för projektet. Departementet sade att projektet innebär att den brasilianska hamnen i Santos ansluts till den peruanska hamnen i Ilo och att kostnaderna för projektet beräknas uppgå till 10 miljarder dollar.

Järnvägen skulle kunna påskynda exporten av majs och sojabönor till Asien, meddelade tyska och bolivianska tjänstemän.

Detta omfattande projekt, som beräknas kosta 10 miljarder dollar, går ut på att bygga en 3700 kilometer lång järnvägssträcka genom berg och djungler över hela kontinenten, från Atlanten till Stilla havet.

- Detta är århundradets projekt, säger statssekreteraren för tyska Ministeriet för transport, byggande och stadsplanering, Rainer Bomba.

Representanter från Brasilien, Peru, Paraguay, Uruguay och Bolivia samt Tyskland och Schweiz undersöker för närvarande järnvägsbyggets genomförbarhet. Sträckan skulle drastiskt förkorta restiden från Brasiliens kust till de asiatiska marknaderna när det gäller en rad viktiga varor.

Ett planerat kinesiskt projekt, som också gällde byggandet av en transitsträcka genom Sydamerika gick i stöpet i slutet av förra året på grund av kostnader och miljöhänsyn.

Bolivianska och tyska tjänstemän ville inte upplysa om vilka företag som deltog i mötet, men Bomba sa att "förekomsten av 40 tyska företag här visar att dessa företag inte längre befinner sig i ett planeringsstadium, utan i en fas av genomförande”.

Brasilien väntas exportera 28 miljoner ton majs och 61 miljoner ton sojabönor under skördeåret 2016/17 enligt USDA. Brasilien är världens största exportör av sojabönor och näst största majsexportör.

Kina och Peru kom överens 2015 om att evaluera byggandet av en 3000 kilometer lång järnväg genom Anderna, men Peru ”hoppade av” när Kina berättade att deras projekt skulle komma att kosta 60 miljarder dollar.