Svenska Bombardiers ledning i stor muthärva

Henrik Montgomery/TT: De båda kontrakten som bevisar prisskillnaden. På det ena uppgår köpeskillingen till 126 miljoner kronor, på det andra till drygt 104 miljoner amerikanska dollar, ett påslag på över 550 procent. Mellanskillnaden hamnar hos Multiserv Overseas, ett brevlådeföretag.
Henrik Montgomery/TT: Misstänkt korruption och penningtvätt, anser Sten Lindström, tidigare chef för Rikskriminalpolisens ekorotel och senare polischef på Ekobrottsmyndigheten.
Henrik Montgomery/TT: Bombardiers kontor i Stockholm.
Ola Westerberg/TT: Svenska Bombardiers partner Multiserv Overseas är registrerat här, på en advokatbyrå i London. Men Multiserv har inget kontor, inga anställda, inget telefonnummer.
Sören Andersson/TT: Den häktade misstänkte chefen i rätten.

En rysk medborgare som är chef på Bombardier i Sverige häktades i dag av Stockholms tingsrätt, på sannolika skäl misstänkt för grovt givande av muta. Han nekar till brott.

Även "flera" svenskar i ledningen, varav en styrelseledamot, misstänks för mutbrott enligt åklagare Thomas Forsberg. De har varit anhållna, och misstankarna mot dem kvarstår, men de anses inte behövas hållas häktade.

Häktningen ägde rum samtidigt som TT och Uppdrag granskning utreder Bombardier Sveriges affärer. Den granskningen avslöjar det misstänkta upplägget. Utrustningen skeppas direkt till Azerbajdzjan. På papperet däremot säljer svenska Bombardier produkterna till det Londonregistrerade brevlådeföretaget Multiserv Overseas – som sedan säljer tillbaka dem till Bombardier i det ökänt korrupta Azerbajdzjan.

Upplägget framgår av två hemliga kontrakt, som TT och Uppdrag granskning har kommit över.

Enligt det första kontraktet säljer Bombardier i Stockholm först utrustning för signalsystem för järnvägen i Azerbajdzjan 2013. Brevlådeföretaget Multiserv Overseas betalar 126 miljoner kronor för utrustningen.

550 procents påslag

Kontrakt nummer två visar sedan att Multiserv säljer exakt samma produkter till Bombardier i Azerbajdzjan – men nu för drygt 104 miljoner amerikanska dollar. På vägen mellan Bombardier-bolagen fördyras produkterna lågt räknat med 570 miljoner kronor med dåvarande dollarkurs, drygt 550 procent. Sedan säljs de till den azeriska järnvägen, som är slutkund. Åklagaren beräknar påslaget till 700 miljoner kronor.

Multiserv har inget kontor, inget telefonnummer och såvitt känt inga anställda. Bolaget har samtidigt kopplingar till ryska affärsmän som tidigare figurerat i korrupta affärer.

Sten Lindström, tidigare polischef på Ekobrottsmyndigheten, reagerar starkt på upplägget:

Den här enorma uppgången i köpeskillingen kan inte ha någon rimlig förklaring.

Han bedömer att pengarna "så småningom hamnar i fickorna på några som sannolikt haft ett betydande inflytande på affären i Azerbajdzjan".

"Legitimt företag"

TT och Uppdrag granskning har bett företrädare för Bombardier att kommentera kontrakten men företaget har avböjt. I samband med häktningen hälsar bolagets talesperson Barbara Grimm: "Det är för tidigt i utredningen för att kunna säga så mycket, men vi samarbetar med myndigheterna så mycket vi kan och vill sköta det här korrekt.”

I en tidigare intervju hävdade hon att Bombardier noggrant har granskat Multiserv. Även det avfärdas av Lindström:

Jag tror inte på det ett dugg. Jag tror att det här är ett bolag som de har fått anvisat från Azerbajdzjan för att göra den här affären.

Åklagaren beskriver Multiservs verksamhet som att "tillverka fakturor".

Lindström tror inte heller att de chefer på Bombardier i Sverige som skrivit på kontrakt och gjort upp affärerna är omedvetna om vad som händer med pengarna.

Då är de otroligt naiva i så fall. Men det tror jag inte, säger Lindström.