Bygget av Ho-Chi-Minh-stadens metro framskrider

Bygget av Saigons metro framskrider. Här gjuts pelare för den delen av metron som går ovan jord. Foto: Markku Björkman

För närvarande byggs tunnelbanenätet, Ho Chi Minh City Metro, i den sydvietnamesiska storstaden, som tidigare hette Saigon. Efter en rad förseningar och byggtekniska problem har man nu kommit i gång.

Av alla storstäder i världen torde det vara Saigon/ Ho-Chi-Minh-stad som bäst behöver ett ansenligt tunnelbanenät. Stadens tidigare namn, Saigon, används fortfarande oftare av befolkningen än Ho-Chi-Minh-staden på grund av vana och eftersom det är mera praktiskt. Trafiken, som präglas av 7 miljoner kaotiskt åkande scooters och mopeder i en stad med fåtal trafikljus, måste enligt stadsplanerarna flyttas under jorden eller trafikeras av monorail längs viadukter.

Ett tunnelbanenät förväntas ge ett hälsosamt alternativ till det oorganiserade myllret av mopeder och bilister som tutar konstant om dagarna. Det är också vanligt med smog som skapar hölje framför solen på grund av alla avgaser, men om cirka 6 år finns det en tunnelbana om det gemensamma vietnamesisk- japanska bolaget, som bygger metron håller tidtabellen.

Största delen av tunnelbanan kommer dock att gå under marken. En stor del av viadukterna är redan färdiga. Hela nätet blir 107 kilometer långt och tågen kommer att färdas på en hastighet av 80 kilometer i timmen.