VR förbättrar tillgängligheten på tåg

Foto: Creative Commons

VR förbättrar servicen för passagerare med funktionsnedsättning och förstärker samarbetet med olika organisationer. Förbättringen grundar sig på en omfattande enkät som VR utfört i september–oktober. Närmare 400 personer besvarade enkäten. VR har redan en omfattande handikappservice inom kollektivtrafiken. Tjänster har planerats och utvecklats i samarbete med organisationer och myndigheter. Utvecklingen av tjänsterna har diskuterats under ett möte mellan VR, organisationer och andra intressentgrupper.Passagerarna är i det hela mycket nöjda med servicen för personer med funktionsnedsättning. På en skala från ett till tio har de flesta betygsatt sin tågresa med en åtta. Utifrån reseupplevelsen säger 83 procent av de svarande att de kommer att använda tjänsterna på nytt. En utökning av användningsrätten för assistentbiljetter och bättre information om tjänsterna lyfts fram som utvecklingsobjekt.

Enligt enkäten är man särskilt nöjd med VR:s assistansservice på stationerna. Cirka hälften av de svarande bedömde att det gick väl eller utmärkt att boka assistansservice. Servicen ordnades väl eller utmärkt enligt 74 procent av de svarande. Överlag är man nöjd med servicen av personalen och handikappservicen under resan. Tidtabeller är väl tillgängliga och informativa. Man är också mycket nöjda med tågmaterielen.