Nya hängbanetåg i Wuppertal

En modell av de nya vagnarna i Wuppertals moderniserade hängbana. Foto: Markku Björkman
Del av hängbanans nya robustare hjul, som hänger ovanför vagnarna. Foto: Markku Björkman

Under hängbanans modernisering i Wuppertal byttes vagnparken ut mot 31 nya vagnar från Vossloh Kiepe. Under senaste två år fick monorailsystemet 32 stycken nya vagnar som ersatte 70-talsvagnarna som tidigare trafikerade banan. Dessa 32 vagnar tillverkades av Vossloh Rail Vehicles i Valencia medan det var Vossloh Kiepe som driftutrustade vagnarna. Wuppertaler Stadtwerke betalar ungefär 122 miljoner euro för de nya vagnarna.

Dessa tredelade och 24 meter långa och 2,20 meter breda nya vagnarna har fått en ny design. Ett tågsätt väger 25 ton. Deras lätta karosser är tillverkade av ihåliga aluminiumsektioner, medan de främre och bakre hytterna är gjorda av så kallat GFC- material. Drivsystemen är enligt tillverkaren mycket effektiva och i kombination med det nya tågets styrsystem kommer det att vara möjligt att utnyttja tågen oftare i framtiden. 

Moderniseringsprojektet har lagt stor vikt på minskning av miljöpåverkan. Det nya tågets regenerativa system matar bromsenergin tillbaka till elnätet. Fordonen har även moderna system för passagerarinformation och ventilation för optimal passagerarkomfort. Även föraren kan njuta av en bekväm arbetsplats med luftkonditionering. 

På Innotrans i Vossloh Kiepes mässplats på utomhusarealen presenteras de nya komponenterna och vagnarna i Wuppertals nya hängbana.  Det är banans första framträdande på den internationella arenan.