Siemens lanserar Mireo

Genom att öka antalet drivaxlar, kan Mireo forcera accelerationen upp till 1,2 meter per sekund. Bild: Siemens

Siemens ”nya generationens tåg”, Mireo använder modulerad design med ett begränsat antal kärnkomponenter, som tidigare har använts i regionala EMU-tåg. Däremot får Mireos drivsystem en nykonstruerad transformator och boggier med inre ramar.

Enligt Siemens kommer Mireo att ge operatörerna nästan fullständig anpassbarhet när det gäller att skräddarsy insidan av tåget efter deras egna specifika krav. Mireos skepnad består av en 26 meter lång motorvagn och 19 meter långa passagerarvagnar som körs på boggier med en axelbredd på 2,65 meter. Tåget kan levereras i en mängd olika konfigurationer som sträcker sig från en 52 meter lång tvåvagnståg till 140 meter långt tågsätt med sju vagnar. Genom att öka antalet drivaxlar, kan Mireo forcera accelerationen upp till 1,2 meter per sekund.  Tågets högsta hastighet ligger på 160 kilometer i timmen, men Siemens kommer också att kunna erbjuda en variant som färdas med högst 140 km i timmen.Siemens har bekräftat att det inte har för avsikt att introducera någon dieselversion (DMU) av Mireo. Däremot håller man på att utveckla ett alternativ som skulle kunna använda batterier för drift längs icke-elektrifierade linjer.Siemens säger att Mireo blir upp till 30 procent energieffektivare än många av företagets äldre enheter på grund av dess lätta konstruktion, intelligenta energiledningssystem och förarassisterande system.Siemens har lyckats med att saluföra ett stort antal Desiros till Storbritannien och Ryssland, men frånsett begränsade beställningar från franska SNCB och ÖBB har man inte lyckats att sälja några större mängder i Europa.