Lettiska EMU-avtalet slutligen undertecknat

Bilden visar ett Class 195 Civity-tåg med tre vagnar, en dieselenhet som för närvarande byggs förutom för Lettland även för Arriva UK Trains dotterbolag Northern av den spanska tillverkaren av rullande materiel CAF. Foto: Wikipedia, kredit: Phil Richards

Efter två avbrutna upphandlingar och oenighet under tredje budprocessen, undertecknade den lettiska passageraroperatören Pasažieru Vilciens (PV) slutligen ett avtal om modernisering av företagets EMU-flotta den 30 juli.

PV undertecknade därmed ett kontrakt för 241,9 miljoner euro med Škoda Vagonka för 32 nya tåg.

År 2012 utsåg PV den spanska tillverkaren av rullande materiel CAF för ett kontrakt som avsåg en levererans av 34 Civity EMU:er med tre vagnar och sju DMU:er tre vagnar, ​​men anbudet stoppades efter ett överklagande från Stadler.

Två år senare lanserade PV ett nytt anbud för ett 15-årigt hyres-/köpeavtal för minst 25 EMU:er. Stadler tillkännagav den vinnande budgivaren i juli 2014, men Hyundai Rotem överklagade beslutet framgångsrikt och upphandlingen avbröts för andra gången.

PV startade därefter ett tredje försök att hitta en leverantör och den här gången gällde det 32 stycken EMU:er, och i december 2015 var CAF, Škoda Vagonka, Stadler Polen och Talgo uppställda för andra tävlingsrundan. I november 2018 tillkännagav PV att man hade valt Talgo som prefererad anbudsgivare med ett erbjudande på 225,3 miljoner euro, det lägsta prisbeloppet.

CAF och Škoda Vagonka lämnade invändningar till Lettlands myndighet för upphandlingar (IUB) och upphandlingen stoppades igen. I januari beordrades PV av IUB att granska och utvärdera alla fyra erbjudanden, med beaktande av byråns rekommendationer när det gällde energikostnader, och i maj framstod Škoda Vagonka som den vinnande budgivaren.

Talgo överklagade resultatet av omvärderingen och ifrågasatte uppgifterna om Škoda Vagonka-tågens påstådda höga energibesparande kapacitet. IUB bekräftade Škodas klagomål och gav PV 20 dagar för att ta itu med försummelser som upptäcktes i omvärderingen av anbudet.