Nu behöver Västsverige ta sats på nya järnvägssatsningar mot Hamburg, respektive Oslo som står i proportion till Västra Skandinaviens ekonomiska styrka. Det handlar om jobb, tillväxt och möjligheter för en globalt konkurrenskraftig industri att fortsätta hävda sin position samt möjligheter att få en mer hållbar utveckling i hela stråket från Oslo till Hamburg.
Signalerna från Köpenhamn-Hamburgområdet är att de välkomnar infrastruktursatsningar norrut. När danskarna och tyskarna snart ska börja bygga väg- och järnvägstunnel under Fehmarn Bält behöver också nya planer presenteras som visar på utbyggnad av järnväg norrut mot Göteborg och Oslo
Det är intressant att EU med stöd av OECD pekar ut stråket Oslo Hamburg, men att respektive nation tvekar att fullfölja infrastrukturutbyggnaden. Västsverige har alltså draghjälp av Europeiska Unionen för att hävda sina behov. Ett aktivt EU- medlemskap gynnar näringslivet i Västra Götaland.
Europeiska Unionen och OECD är viktiga krafter för att övertyga den svenska regeringen, skriver Kristina Jonäng (C) och Leif Zetterberg (C) i dagens GT.