Epiroc startar ett samarbete med det svenska företaget Railcare Group för att utrusta sin järnvägsunderhållsutrustning med nollutsläppsbatteri. Epiroc har utvecklat en batterielektrisk teknologiplattform som är modulär och skalbar. Även om batterisystemet är konstruerat främst för gruvindustrin är det också väl lämpat för andra typer av maskiner som arbetar i tuffa miljöer och traditionellt drivs av dieselmotorer. Som ett resultat av samarbetet kommer Epiroc att börja leverera sin elektriska drivlinjeteknik till Railcare och specifikt företagets MPV, multifunktionsfordon.
– Vi är glada över det här samarbetet med Railcare, eftersom det är ett naturligt steg för Epiroc att samarbeta kring den teknik som vi har utvecklat för vår underjordiska utrustning, säger Helena Hedblom, Senior Vice President Mining & Infrastructure. Att samarbeta med företag kring batteritekniken är viktigt för att driva på volymen och minska kostnaderna. Detta kommer att påskynda elektrifieringsprocessen.
– Vi fortsätter att ha en hög nivå på våra innovationer och vi är stolta över resultatet av vårt samarbete med Epiroc, säger Daniel Öholm, Railcares vd. Vi kommer att använda deras skalbara plattform för batteriteknik när vi startar utvecklingen av vår första elektriska MPV. Många av våra uppdrag handlar om underjordsarbete med höga krav på säkerhet, arbetsmiljö och effektivitet.
Railcare planerar att leverera sina första maskiner med Epirocs batteriteknik senare i år.