Järnvägen Dal och Västra Värmlands järnväg, DVVJ, vill utöka sin trafik. Därför har man nu äskat pengar från flera kommuner. Dal–Västra Värmlands Järnväg används för godstrafik och turisttrafik, medan den reguljära persontrafiken lades ned 1985/1986. Nu vill järnvägen ha ett driftsbidrag på totalt tre miljoner, två från Västra Götalandsregionen och 500 000 från Mellerud och Bengtsfors är vad Niclas Köhler har äskat. I veckan ska han få besked om hur kommunerna ställer sig till frågan.
– Vi vill köra mer entreprenad, säger vd för DVVJ Niclas Köhler, för Ttela.
– För att bedriva verksamhet är bidraget nödvändigt. Ska man ta sig ur bidragsberoendet så krävs det att man investerar. Målet är att ha eget kapital och klara oss själva till senast 2024, säger vd för DVVJ Niclas Köhler, till Ttela.
Att utöka entreprenaden ser han också som en stor miljövinning.
Tidigare har man betraktat järnvägen som ett museum endast för sommartrafik. De marknadsanalyser som gjorts visar att förutsättningarna ser synnerligen goda ut. Driftbidraget kommer bland annat gå till underhåll och anställning av lokförare.
Enligt Niclas Köhler ska det inte finnas några problem med standarden på järnvägen.
–Trafikverket kommer se till att den standard som råder nu underhålls till åtminstone 2024, säger han.