Fusionsförslag presenterat för Eurostar-Thalys

Eurostar och Thalys-tågen i Albertville i franska Alperna. Foto: Wikipedia

Ett förslag med plan om att slå samman nordvästra Europas två stora höghastighetsoperatörer, Eurostar och Thalys, presenterades nyligen för parternas styrelser i French National Railways (SNCF), Belgian National Railways (SNCB) och Patina Rail under namnet Green Speed.

De två operatörerna saluför höghastighetstjänster som förbinder Storbritannien, Frankrike, Belgien, Nederländerna och Tyskland.  Eurostar och Thalys kör 112 tåg per dag med drygt 18,5 miljoner passagerare per år. Parterna omsatte 1,67 miljarder euro år 2018.

Green Speed-projektet har fem mål:

- att erbjuda ett attraktivt alternativ till flyget och öka trafiken till 30 miljoner passagerare per år fram till 2030.

- för att maximera användningen av förnybar energi för den kombinerade tågflottan och lansera en ambitiös miljöpolitik i samband med användning av tåg och avfallshantering.

- att minska användningen av plast och öka kvantiteten av ”ekologiskt hållbara inköp”.

- att erbjuda sömnlösa resor för passagerare med en biljett som täcker alla resor över hela järnvägsnätet och bättre förbindelser mellan linjer.

- att införa attraktiva erbjudanden, bland annat i form av ett enda lojalitetsprogram för passagerare och satsa på en hög servicekvalitet.

Fusionens syfte är minska driftskostnaderna genom att kombinera de två operatörernas informations- och distributionssystem och hantering av tågflottorna, även om Thalys tåg inte ges tillstånd att använda Kanaltunneln eftersom de inte uppfyller de tunga säkerhets- och driftsstandarderna.

- Utmaningen med klimatförändringar och efterfrågan på miljövänliga resor kräver ett ambitiöst svar, säger Guillaume Pepy, VD och koncernchef för SNCF.

- Att samla styrkorna hos Eurostar och Thalys förväntas bli ett kraftfullt svar på denna utmaning. Inrättandet av ett kombinerat europeiskt järnvägsföretag för höghastighetståg ger ett övertygande alternativ till väg- och flygresor för våra 18,5 miljoner passagerare. Om förslaget godkänns kan fusionen inleda en ny era i utvecklingen av europeisk höghastighetsservice, konstaterade Guillaume Pepy.