Spansk konkurrensmyndighet godkänner Accionas och Ilsas höghastighetsavtal

Renfe får konkurrens på spanska och franska linjer. Bilden visar ett av Renfes snabbtåg ur serien 100 på stationen i Sevilla. Foto: Wikipedia, kredit: Carlos Teixidor Cadenas -

Spaniens nationella kommission för marknader och konkurrens (CNMC) bekräftade den 24 januari 2019 att den har godkänt den spanska infrastrukturgruppen, Accionas, övertagande av höghastighetsoperatören Intermodalidad de Levante (Ilsa), som planerar att starta nya tjänster i konkurrens med Renfe.

Enligt avtalet mellan Acciona och Air Nostrum kommer Acciona HSR Services att förvärva gemensam kontroll över Ilsa och Operador Ferroviario de Levante (OFL), som för närvarande ägs av det spanska flygbolaget.

CNMC gjorde gällande att affären inte skulle väsentligt snedvrida strukturen på den spanska höghastighetstågsmarknaden eller hindra den befintliga konkurrensdynamiken, eftersom Ilsa för närvarande saknar marknadsandelar i andra företag.

Myndigheten säger också att Accionas inträde på marknaden skulle kunna öka konkurrensen genom att förstärkning av den nya aktörens kapital.

I september 2018 godkände CNMC en resolution angående Ilsas planer på att inleda nya internationella höghastighetstjänster från Montpellier till Barcelona och Madrid med huvudsyftet att stärka internationella järnvägsförbindelser mellan Frankrike och Spanien.

Den föreslagna tidtabellen kommer att tredubbla turtätheten på den nuvarande Madrid-Montpellier- linjen och erbjuda en 50 procents ökning av tjänsterna från Barcelona till den franska staden.

Övertagandet innebär också att restiderna reduceras med 10 procent jämfört med de som Renfe för närvarande erbjuder, och enligt Ilsa kommer företaget att kunna erbjuda lägre priser än den nuvarande järnvägsoperatören.