Brittiska pendlarnas nätköp ger landets ekonomi nästan 3 miljarder pund per år

Cirka 70 procent av brittiska pendlare gör sina köp till följd av reklam under resan enligt en färsk studie. Foto: Creative Commons, Rawpixel.

Forskning visar att brittiska pendlare bidrar med 22,8 miljarder pund till brittisk ekonomi varje år när de reser mellan hemmet och arbetsplatsen.

En ny rapport om pendlingsutgifterna, som utfördes av Kinetic och Exterion Media i samarbete med Center for Business and Economics Research (Cebr), har visat att värdet av pendlarnas bidrag till den brittiska ekonomin är 22,8 miljarder pund per år.

Sammantaget utgör beloppet 14 procent av alla årliga internetköp i Storbritannien.

Studien omfattade både produkter och tjänster som inhandlades under resan med hjälp av mobila enheter som smartphones och bärbara datorer.  Det rörde sig om inköp av allt från kläder till försäkringar. Över hela Storbritannien ligger det genomsnittliga inköpsbeloppet för pendlare 89 pund. Summan stiger till 153 pund per vecka och pendlare i London.

I alla undersökta regioner var kläder det populäraste inköpet, och 76 procent av de undersökta sade att de hade köpt kläder någon gång under 2018. Efter kläderna kom inköp av hälso- och skönhetsprodukter (71 procent), och försäljningsobjekt inom dagligvaruhandel (65 procent).

Det avslöjades också att 70 procent av pendlarna har gjort sina köp till följd av reklam under resan. Pendlare medgav att reklam på stationer eller på tåget i samband med pendling påminde dem ofta ”om vad de skulle behöva inhandla”, vilket bevisar kraften hos den reklam som finns på järnvägs- och tunnelbanestationer och inne i tågvagnarna.

Nigel Clarkson, chefsjurist på Exterion Media, kommenterade: "Pendlare utgör en del av den brittiska livsnerven och är enormt viktiga för ekonomin, för företagen och annonsörerna. Pendlarna håller vår nation rörlig och ekonomin växer, när de reser. Vår forskning visar på kommersiell påverkan av pendlingsekonomin är enorm, på grund av de miljarder som årligen genereras av online-detaljhandel. Skiftet från fysisk försäljning till inköp via internet är ett faktum och betalning på nätet har blivit mycket vanligt, och vi vet att out-of-home-annonserna kan vara ytterst pådrivande. Studien visar att produktsökning och inköp sker inom några sekunder efter att annonserna ses av pendlarna. Det betyder att i stort sätt varje OOH-annons - oavsett om det är en klassisk affischannons eller en video på en digital skärm, har blivit en försäljningsmöjlighet för företagens varumärken.