Rulltrappshaveriet på station Stockholm City utrett

Hundven Clements Photography

Besiktningsföretaget Dekra har nu överlämnat sin haveriutredning till trafikförvaltningen. Dekras bedömning är att konstruktionen i den havererade kopplingen inte var tillräckligt robust vilket orsakat onormal förslitning. Dessa delar byts nu ut i samtliga rulltrappor av den aktuella typen.

Den 9 juli 2018 inträffade en incident i en av rulltrapporna på pendeltågsstationen Stockholm City. Den var full med folk när den plötsligt började rulla bakåt. Lyckligtvis blev ingen allvarligt skadad. Orsaken var att en koppling mellan motor och drivning av rulltrappan gick sönder.

Efter denna händelse valde trafikförvaltningen att stänga samtliga rulltrappor av samma typ på stationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan så att de endast kunde nyttjas för gångtrafik. Under hösten har ett antal rulltrappor startats sedan de försetts med nya kopplingsdelar, kraftigare kopplingsskruvar, en modifierad bricka, en smörjpasta som motverkar förslitning samt blivit injusterade med en ny metod. Efter start har dessa rulltrappor genomgått dagliga kontroller för att säkerställa att de inte drabbas av förslitningar.

– Vi sätter alltid säkerheten först och Dekras rapport visar att vi gjorde rätt som stängde rulltrapporna, säger trafikförvaltningens chef Caroline Ottosson. Vi är medvetna om att det har inneburit mycket besvär för våra resenärer och vi är tacksamma över deras tålamod och förståelse.

På Citybanans stationer finns totalt 19 singelmotortrappor som ursprungligen hade samma typ av koppling mellan motor och växellåda som i den rulltrappa som gick sönder. Dekras beräkningar visar att den ursprungliga kopplingen mellan motor och växellåda (splinekoppling) inte bedöms vara tillräckligt robust för den typ av last som rulltrappan kan utsättas för. Utöver dessa finns sex rulltrappor som har dubbla motorer med splinekoppling.