Nytt pågatågsavtal för drift och underhåll

Nu har trafiken startat i det nya pågatågsavtalet i Skåne. Foto. Skånetrafiken

En av Sveriges största tågaffärer har rullat igång. Den omfattar all drift och underhåll av totalt 99 pågatåg, underhåll av 58 pågatågsstationer och ansvar för ersättningstrafik vid akuta trafikstörningar. Nu har trafiken startat i det nya pågatågsavtalet. Trafikföretaget Arriva får helhetsansvaret för pågatågsresorna. Avtalet gäller åtta år framåt till och med 2026 och omfattar mer än fem miljarder kronor.

– Pågatågen stannar på 70 stationer i Skåne. Det betyder att de är en viktig förutsättning för hur vi väljer att bo och arbeta i Skåne. I det nya pågatågsavtalet har vi därför ställt höga krav på förbättringar för dig som reser. Det handlar till exempel om fler kundvärdar ombord. Tidigare har vi haft en per tåg. Nu kommer vi att ha en, två eller tre kundvärdar ombord, beroende på om tåget är kort eller långt, säger Linda Westman, affärschef för Pågatågen hos Skånetrafiken.

Pågatågsavtalet är ett incitamentsavtal som premierar trafikföretaget när resandet ökar och resenärerna blir nöjdare. Dessutom inkluderar avtalet ersättningstrafik vid akuta störningssituationer och underhåll av Skånes pågatågsstationer:

– Det nya kontraktet är mer omfattande än det tidigare. Det ställer större krav på oss med samordning av bland annat underhåll och ersättningstrafik vid störningar. Våra förberedelser har pågått i över ett år där vi bland annat har byggt upp en helt ny driftledning i Raus och implementerat en helt ny informationsplattform för tågpersonalen. Vi ökar även personaltätheten och ger dem förmågan att leverera bättre service till resenärerna, säger Mattias Wrangtorp affärsområdeschef Pågatågen på Arriva Sverige.