Ny prototyp av batteritåget Desiro ML presenteras på Innotrans

Tåget presenteras även på InnoTrans i Berlin den 18-21 september (spår 1/400) innan det testas på alla icke-elektrifierade ÖBB-linjer. Siemens strävar efter att få tillstånd för tåget när det gäller passagerartransporter under våren 2019. Foto: Siemens

Österrikiska tågbolaget ÖBB och Siemens visade nyligen upp en ny variant av batteri-elektriska tåget Desiro i Wien. 

Tåget kommer också att visas på InnoTrans i Berlin nästa vecka (spår 1/400) innan det testas på alla icke-elektrifierade ÖBB-linjer.

Siemens strävar efter att få tillstånd för tåget när det gäller passagerartransporter under våren 2019. Detta 15kV 16,7Hz ac-tåg som har blivit döpt till Cityjet Eco av ÖBB, kommer att användas för passagerarservice på blandade elektrifierade och icke-elektrifierade järnvägssträckor.

Prototyptåget (nr 4746 049) är nästan identiskt med en konventionell klass 4746 EMU. Den extra utrustningen har monterats på fordonets tak. Därmed har man kunnat behålla samma passagerarutrymme som i den tidigare modellen och axellasten kan hållas inom 17-tonsgränsen.

Tre batterimoduler med en total kapacitet på 528 kWh har monterats på taket tillsammans med tillhörande kyl- och elektronisk utrustning. Tågets litium Titanate (LTO) batteri har en uppskattad livslängd på 15 år.

I batteriläge ligger högsta hastigheten på 120 km/h och accelerationen på 0,77 m/ s², vilket kan jämföras med 160 km/ h och 1,0 m/ s² i elektriskt läge.

Cityjet Eco är en del av ÖBB: s strategi att uppnå nollutsläpp för bolagets hela tågbestånd år 2035.

Källa: Siemens