"Nederländska järnvägsnätet är fullt utbyggt"

Elektriskt tåg VIRM i Amsterdams Centraal. Foto: Mauritz.Wikimedia Commons

Det nederländska järnvägsnätet, som sträcker sig över 7300 kilometer, är i princip fullt, enligt ProRail.

Det är ingen mening att bygga nya järnvägslinjer, eftersom det finns nästan inget utrymme för dem, sade ProRails järnvägschef när han presenterade nederländska järnvägens verksamhetsplan för 2019, rapporterar ANP.

ProRail är en regeringsstyrd uppdragsorganisation som tar hand om underhåll och förlängningar av den nationella järnvägsnätets infrastruktur (utom tunnelbanan eller spårvagnsnätet), fördelning av järnvägskapacitet och trafikkontroll.

Nederländska tågen går fortare och oftare för att kunna klara av det kontinuerligt ökande antalet passagerare. Bland annat kommer turtätheten att höjas till 10 minuter.

Nästa år förväntar ProRail att tågen färdas 165 miljoner kilometer i form av 2,2 miljoner resor inom det nederländska järnvägsnätet, vilket är ett nytt rekord. År 2004 körde tågen totalt 129 miljoner kilometer längs nederländska banor. Mängden järnvägsgods förväntas öka år 2019 med 8 procent jämfört med i år.

ProRail förväntar sig färre underhållsarbeten nästa år. ICE mot Tyskland kommer också att kunna åka snabbare i Nederländerna, vilket sparar 3 minuter mellan Amsterdam och Utrecht.

Nyligen sade NS: s vd Roger van Boxtel att "vi närmar oss systemets gräns". Enligt honom är det en stor utmaning att behålla den nuvarande prestationsnivån.

"Fler och fler personer väljer tåget för varje år som går. Vi är nöjda med det. Samtidigt ökar risken för trängsel på stationerna och förseningar trots alla åtgärder, som vi vidtar tillsammans med våra partners."