Med FlixTrain genom Tyskland för 10 euro

FlixTrain säger att tågbolaget har fått mer än 100 000 bokningar sedan den lanserade sin första tjänst mellan Hamburg och Köln i början av mars på den tidigare HKX-linjen. Foto: FlixTrain

I samarbete med tjeckiska Leo Express, lanserade FlixTrain tågbolagets nya järnvägslinje från Berlin till Stuttgart den 26 april och återupplivade därmed den nedlagda järnvägstjänsten, som hade bedrivits av Locomore mellan de två städerna, berättar tågtidskriften International Railway Journal.

En kort ceremoni hölls i Berlin för att markera starten på den nya tjänsten, som öppnades av Fabian Stenger, VD:n för FlixTrain, och tyska transportministeriums permanenta sekreterare, Enak Ferlemann.

Tåget kommer i början att köra dagligen, med avgång från Berlin Lichtenberg klockan 14.28 och med ankomst i Stuttgart kl. 21.29. Tåget servar fem stationer i Berlin med stop i Hannover och Frankfurt. Tåget från Stuttgart avgår kl. 06.39 med ankomst till stationen Berlin Zoo station kl. 12.57, med ändstation i Lichtenberg kl. 13.38.

Flixtrain planerar att öka turtätheten till två returresor per dag från slutet av juli. Biljetterna kostar 9,99 euro och uppåt. Enligt Stenger har efterfrågan redan överträffat förväntningarna.

- Vi ser FlixTrain som en symbios mellan intercitybussen och ICE, säger Stenger och tillägger: - Visst är vi ibland lite långsammare än ICE, men också betydligt billigare.

Med upp till 500 passagerare per tåg ligger beläggningsgraden runt 50-70 procent. FlixTrain har lämnat in förslag om nya rutter för decemberplaneringen och har för avsikt att införa nya tjänster mellan Berlin och Köln, och München och Berlin, med ett returtåg i varje riktning per dag. Detta kan senare utökas till två till tre tåg i varje riktning per dag.

FlixTrain är ett dotterbolag till FlixMobility, som driver FlixBus nätverket för långdistansbussar. Bolaget sköter utveckling, försäljning och marknadsföring, medan operationer och management tillhandahålls av partners, i detta fall tjeckiska Leo Express.