Återuppbyggnaden av järnvägen Phnom Penh - Bangkok framskrider

Nyligen moderniserade järnvägssträckan mellan Sisophon och Poipet i Kambodja. Här bedriver Cambodian Royal Railway tre returtjänster om dagen . Foto: Wikipedia, kredit: พุทธพร ส่องศรี

Kambodja kom ett betydande steg närmare återställandet av järnvägsförbindelsen mellan huvudstaden Phnom Penh och Thailands huvudstad Bangkok när det kambodjanska järnvägsbolaget den 4 april inledde passagerartjänster på en 48 kilometer lång nordlig sträcka mellan städerna Sisophon och Poipet vid gränsen till Thailand.

Passagerar- och frakttjänster på den totalt 385 kilometer långa norra linjen från Phnom Penh till den thailändska gränsen avbröts på 1970-talet på grund av inbördeskriget, vilket förorsakade allvarliga skador på linjens infrastruktur.

Kambodja Royal Railway bedriver tre returtjänster om dagen mellan Sisophon och Poipet, med mellanstopp vid Teuk Thla, Samrong och Kep. Genomsnittlig restid på den nyligen öppnade delsträckan på 48 kilometer ligger på 1 timme och 15 minuter.

För att fira det kommande Khmer-nyåret erbjuder regeringen gratisresor på vägen fram till 31 juli.

Återuppbyggnaden av banavsnittet finansierades med hjälp av ett lån från den asiatiska utvecklingsbanken (ADB), som stöder modernisering eller återuppbyggnad av Kambodjas 641 kilometer långa järnvägsnät.

Mycket av det arbete, som krävs för att avsluta det kambodjanska järnvägsnätets isolerade läge har nu slutförts. På thailändska sidan har statliga järnvägsbolaget i Thailand (SRT) moderniserat en 6 km lång sträcka mellan Aranyaprathet-stationen och gränsen vid Ban Khlong Luek.

Kambodjas minister för offentliga arbeten och transporter Sun Chanthol säger att diskussioner om gränsöverskridande trafik har ännu inte börjat och att det är oklart när internationella tjänster återupptas mellan Aranyaprathet och Poipet. Dessutom pågår fortfarande en del återuppbyggnadsarbeten fortfarande längs delar av linjen mellan Sisophon och Phom Penh.

Chanthol säger att tjänsterna kommer att utökas från Sisophon till Battambang senare i april, medan Pursat står i tur i maj, följd av Bat Deng i juli och transporterna till Phnom Penh inleds "före årets slut".

Källa: IRJ