Passagerarutveckling höjde Deutsche Bahns vinst

ICE 4 inviger en ny era i intercity- och fjärrtrafik. De första ICE4-tågen har varit i försöksverksamhet sedan början av 2017 och kommer successivt att ersätta Intercity och Eurocity-flottorna byggda mellan 1971 och 1991. Foto: Siemens

Tyska järnvägsbolaget, Deutsche Bahn (DB) uppnådde en intäktsökning på 5,2 procent år 2017 med 42,7 miljarder euro, vilket omsattes till ett resultat på 37, procent av resultatet före skatt på 968 miljoner euro, vilket var en ökning med 2,8 procent enligt justerad Ebitda på 4,93 miljarder euro och 10,6 procents ökning av justerat Ebit på 2,15 miljarder euro.

DB: s VD Dr Richard Lutz, som presenterade förra årets ekonomiska resultat i Berlin den 22 mars, berättade att DB: s "gynnsamma prestanda för år 2017" härrörde sig från tillväxt av passagerartransporter och av god utveckling av verksamheten utanför Tyskland bland annat hos DB Arrivas passagerartrafik och hos gods- och logistikdotterbolaget DB Schenker.

Både långdistans- och regionala passagerartjänster i Tyskland uppvisade en ökning med 2,6 procent per passagerar-kilometer till 40,5 miljarder respektive 42 miljarder.

- Mer än 142 miljoner människor använde våra ICE-, IC- och EC-tåg under år 2017, förklarade Lutz.

- Vi hade fler passagerare än någonsin, och 2017 var det tredje året i rad med ökande passagerarantal. Vår nya höghastighetslinje mellan Berlin och München var speciellt framgångsrik.

​​​​​​​- Sedan linjen öppnades i december har mer än dubbelt så många passagerare använt vår service mellan de två städerna jämfört med samma period året innan. Över en miljon passagerare använde linjen under de första 100 dagarna, sade Lutz.

Enligt DB har andelen icke-DB operatörer som kör tåg på det nationella nätverket ökade något från 30,1 procent 2016 till 30,9 procent under förra året.

DB Arriva uppnådde en ökning med 4,9 procent ifråga om intäkter år 2017 till 5,3 miljarder euro och en ökning med 7,5 procent räknar i Ebit till 301 miljoner euro, medan DB Schenker gjorde ännu bättre med en ökning på 8,6 procent i omsättningen till 16,4 miljarder euro och ett kliv på 16,3 procent räknat i Ebit till 477 miljoner euro.

- Dessa två internationella dotterbolag står nu för ungefär hälften av våra intäkter, konstaterade Lutz.

Lutz sade att DB investerar mer än någonsin tidigare i järnvägsnätet.

- Förra året investerade vi ungefär 7,5 miljarder euro i modernisering av järnvägsnätet, uppgradering av befintliga linjer och i nya sträckor, sade DB-chefen.

- I år räknar vi med rekordinvesteringar på över 9 miljarder euro. Och trots vårt omfattande byggarbete 2017 lyckades vi sänka byggnadsrelaterade förseningar med 10 procent under året.

​​​​​​​​​​​​​​- Bruttoinvesteringarna ökade med 10 procent till 10,46 miljarder euro.

Den finansiella nettoskulden på 18,6 miljarder euro i slutet av 2017 låg på cirka 1 miljard euro mer än i slutet av 2016 på grund av en ökning av investeringarna i nya tåg, däribland i ICE4-flottan, som sätts in i service.

DB misslyckades dock att uppfylla några av sina mål som fastställs i företagets strategi för framtida järnväg. Den totala punktligheten var 93,9 procent lägre 2017 än 94,4 procent som uppnåddes 2012 och lägre än 2020-målet på 95 procent.

Passagerartransporternas punktlighet för långväga sträckor sjönk också från 78,9 år 2016 till 78,5 procent förra året.

Med hänvisning till långdistanståg, underströk Lutz att han inte är nöjd med den här prestationen.

- Vårt mål var en ökning som skulle gynna våra kunder", sade han.

- Målet för 2018, när det gäller genomsnittlig punktlighet på långdistanssträckor på 82 procent, förblir oförändrad. Tittar på de första månaderna 2018 är det ingen tvekan om att vi kommer att behöva göra en hel del mycket bättre, och att vi kommer att behöva jobba hårdare för att göra vårt koncept, Future Rail, mer energisk och effektiv.

Angående 2018 sade Lutz: - Vi förväntar oss att generera intäkter på ungefär 44 miljarder euro och justerat Ebit på minst 2,2 miljarder euro. Vi kommer också fortsätta investera i vår kvalitet, punktlighet och tillförlitlighet och i vår digitala framtid.

Källa: Deutsche Bahn