Siemens och Alstom slår ihop sina järnvägsverksamheter

Planerna för partnerskapet avslöjades först under hösten och det verkar nu som om det nya företaget får tillgång också till det tyska bolagets patent. Bild: Alstom

De långvariga tyska och franska konkurrenterna, Siemens och Alstom, undertecknade nyligen en överenskommelse om att slå samman sina järnvägsverksamheter, men anti-kartell-myndigheterna behöver först godkänna sammanslagningen.

Siemens meddelade att det nya företaget kommer att ha sitt huvudkontor i Frankrike.

Tysklands elektronikgigant Siemens och tillverkaren av Frankrikes höghastighetståg TGV, Alstom, tecknade ett avtal i slutet av mars ​. Därmed skapas ett europeiskt företag som kommer att konkurrera med Kinas marknadsledande statligt ägda järnvägsjätte.

Överenskommelsen föreskriver därmed även villkoren för Alstom när det gäller, Siemens Mobility, det tyska företagets järnvägs- och infrastrukturavdelning.

- Vi har nått en viktig milstolpe på vägen mot bygget av en ny branschledare som kan klara kommande utmaningar ifråga om morgondagens rörlighet, sade Alstoms VD, Henrik Poupart-Lafarge, som också kommer att vara det nya bolagets VD.I samband med undertecknandet sade Siemens VD Joe Kaeser i en fransk tidning att det nya företaget "inte kommer att bli en underavdelning till Siemens."

- Siemens Alstom kommer att vara ett franskt företag med huvudkontor i Frankrike, noterat på den franska aktiemarknaden och med en mycket kompetent fransk chef, berättade Kaeser för Le Figaro.

De två järnvägskoncernernas sammanlagda försäljning uppgår till 15,3 miljarder euro (18 miljarder dollar) och resultatet före ränta och skatt ligger på 1,2 miljarder euro. Kinas järnvägsgigant CRRC har å andra sidan en årlig omsättning på cirka 28 miljarder euro.

Källa: Rail Tech